Aërodynamica

De aërodynamica heeft betrekking op wat er gebeurt wanneer lucht (of eventueel een gas) in beweging is. In de autosport gaat het natuurlijk om de rijwind. De invloed daarvan kan voor een Formule 1 auto tegelijk ongunstig en gunstig uitpakken. Ongunstig is dat de auto tegen die rijwind op moet tornen om vooruit te komen, hetgeen de motor zeer veel vermogen kost.Hierin speelt de luchtweer standscoëfficiënt een belangrijke rol. Gunstig daarentegen is, dat (zolang er voldoende vermogen beschikbaar is) diezelfde rijwind kan worden benut om neerwaartse kracht te genereren. Die is namelijk tamelijk nodig voor een goede wegligging. Aërodynamica kan worden onderverdeeld in subsone aërodynamica en ultrasone aërodynamica.


Antiblokkeersysteem

Het antiblokkeersysteem (afgekort ABS) is een elektronisch systeem dat ervoor zorgt dat de wielen tijdens hevig remmen niet blokkeren. Daardoor blijft de auto ten alle tijde bestuurbaar en is de remweg iets korter (tenzij de coureur "optimaal" afremt).


Anti-roll bar

Een anti-roll bar is een stang, die een stijve verbinding tussen de voorwielen of achterwielen vormt en op die manier het rollen van de carrosserie om de lengte-as van de auto tegengaat. Voor meer informatie: stabilisatorstang


Aqua - planning

Een auto heeft op een nat wegdek last van aqua-planning, wanneer de wielen over in plaats van door de op de weg liggende waterfilm rollen. Dat gebeurt, wanneer het bandenprofiel ontoereikend is om ter plaatse het regenwater te doorklieven. In dat geval is dat wiel het wegcontact kwijt en kan er dus niet worden geremd of gestuurd. En hoe beter de band, des te groter de kans op 'aqua planning'. Dat is de reden waarom onder regenachtige omstandigheden bij Formule 1 - auto's droogweerbanden (met zo min mogelijk bandenprofiel) moeten worden vervangen door natweerbanden (met veel meer profiel).


Baancommissaris

Baancommissarissen staan op strategisch geplaatste baanposten langs het circuit en leveren een belangrijke bijdrage aan het veilige verloop van de race. De flag - marshals waarschuwen de rijders voor allerlei gevaren en moeten in geval van pech of een ongeval de baan vrij houden (of eventueel weer vrij maken).


Baanpost

Vanaf een baanpost (of observation post) houden baancommissarissen, vaak vergezeld door een observer, het hen toegewezen baanvak in de gaten teneinde de rijders op tijd voor onheil te kunnen waarschuwen.


Bandencompound

De bandencompound is de rubbersamenstelling van een band. De bandenleverancier is verplicht om voor iedere race twee verschillende compounds voor droogweerbanden ter beschikking te stellen. Voor het begin van de kwalificatie op zaterdagmiddag moet elk team aan de hand van de te volgen tactiek hebben besloten welke van de beschikbare compounds voor droogweerbanden worden gebruikt. Een band met een relatief zachtere compound komt sneller op temperatuur en heeft meer grip, voor zolang het duurt. De band slijt namelijk wel sneller dan een band met een hardere compound. Wanneer als gevolg daarvan tijdens de race een extra tyre stop moet worden gemaakt, dient de verloren tijd uiteraard weer op de baan te worden goedgemaakt.


Bandenprofiel

Tot en met 1997 warengeheel profielloze slicks toegestaan. In een poging om de snelheid te verminderen, werden voor 1998 slicks vervangen door droogweerbanden met een bandenprofiel bestaande uit voordrie en achter vier rondlopende profielgroeven (maten: 14 millimeter aan het oppervlak, 10 milimeter breed onderin en 2,5 millimeter diep). Sinds 1999 zijn dat er voor en achter vier profielgroeven. Als gevolg van het almaar afnemende contact tussen band en wegdek moeten hardere bandencompounds worden gebruikt, hetgeen meehelpt bij het inperken van de snelheden.

Vanaf 2001 zijn er weer twee bandenfabrikanten in de Formule 1 actief. Ongetwijfeld zal door de onderlinge strijd de ontwikkeling van de banden in een stroomversnelling zijn geraakt. Daarom wordt er overwogen om in de toekomst ofwel een bandenprofiel met vijf, in plaats van vier groeven, ofwel een totaal bandenprofiel verplicht te stellen, wat door de FIA voorgeschreven is.


Bandenspanning

De bandenspanning is de spanning waarmee de lucht van binnenuit tegen de wang van de band aandrukt. Hoe hoger de bandenspanning, des te harder is de band. Een voor Formule 1 - auto's gebruikelijke waarde is in koude toestand circa 1,4 bar, in warme toestand natuurlijk meer, omdat de lucht dan is uitgezet. Een afwijking van meer dan één procent tussen twee wielen van een as is echter al genoeg om de wegligging van de auto nadelig te beïnvloeden. De bandenspanning van natweerbanden moet relatief hoog zijn, omdat een wiel met een ietswat bol staand loopvlak beter door in plaats van over de op de weg liggende waterfilm heen kan rollen.


Bandentemperatuur

Een band presteert optimaal bij een bedrijfstemperatuur van 90°C - 110°C. Zelf na gebruik van de bandenwarmer duurt het nog minimaal een ronde voordat deze bandentemperatuur is bereikt. Pas daarna kan de rijder voluit gaan. Bandentechnici meten altijd direct bij binnenkomst in de pits de bandentemperatuur op. Zo komen ze te weten hoe de band zich op de baan gedraagt.


Bandenwarmer

Een bandenwarmer is een soort elektrische deken voor een band. Met behulp hiervan kan deze al op een temperatuur van circa 90°C worden gebracht alvorens deze wordt gemonteerd. Tijdens het rijden neemt de bandentemperatuur toe tot circa 110°C. De banden moeten gedurende minimaal twee uur door een tyre man worden voorverwarmd.


Barge board

En barge board (ook wel turning vane genoemd) is een verticaal geplaatste rijwindgeleider die aan weerszijden tegen de zijkant van de auto achter de voorwielophanging is aangebracht. Barge boards zorgen ervoor, dat een gedeelte van de rijwind na het passeren van de voorvleugel naar de inlaat van de side pods en in de richting van de achtervleugel wordt geleid.


Blaar

Een plaatselijke blaar (ook wel blister genoemd) op het loopvlak van een band is het resultaat van oververhitting door wrijving van een band op het wegdek.


Bobine

De bobine vervult de rol van transformator in het onstekingssysteem. Er gaat een elektrische spanning van 12 in en er komen flitsen van circa 25.000 volt uit. Die hoogspanning is nodig om de ontstekingsvonk tussen de elektroden van de bougies mogelijk te maken.


Boordradio

Gedurende de race kan de rijder via zijn boordradio met zijn pit crew communiceren. De rijder heeft hierbij altijd voorrang. Wanneer hij iets zegt, zwijgen de anderen. Niettemin is deze manier van communiceren nog zo gebrekkig, dat daarnaast nog altijd de ouderwetse maar effectieve pitborden worden gebruikt, waar de rijder relevante informatie vanaf kan lezen wanneer hij de pitstraat passeert.


Bottom arm

Onderste wieldraagarm


Bottom wishbone

Onderste driehoekige wieldraagarm


Bottoming

Bottom betekent achterwerk of onderkant. Bottoming wil zeggen dat de auto tijdens het rijden met de onderkant incidenteel het wegdek raakt. Dat kan komen door één of meerdere factoren tegelijk: een hobbelig wegdek, een te laag afgestelde rijhoogte en/of een iets te slap afgestelde vering.


Bougie

Bougie betekent in het Frans 'kaars'. In de verbrandingsruimte van een motor wordt de brandstof-luchtmengsel tot ontbranding gebracht door middel van een tussen twee bougie-elektroden overspringende vonk, die langs elektrische weg door de bobine wordt opgewerkt. De bedrijfstemperatuur binnen in de verbrandingsruimte bedraagt tussen de 700 en 900 graden. Alleen dan vindt de verbranding van op de isolator neerslaande kooldeeltjes vanzelf plaats, zodat de bougie niet kan vervuilen. Een bougie moet zoveel opgenomen warmte kunnen afdragen, dat de bedrijfstemperatuur nooit hoger wordt dan die 900 graden. In een hoog opgevoerde motor hoort een bougie van een relatief 'koude' warmtegraad, die de warmte snel kan afvoeren.


Brake bias

Brake bias staat voor remkrachtverdeling tussen vooras en achteras.


Brandstof

Het octaangetal van de in Formule 1 gebruikte benzine bedraagt 102 (RON), tegen 98 van gewone loodvrije superbenzine. De voor het seizoen 2000 opnieuw aangescherpte reglementen ten aanzien van de brandstof verplichten tot het gebruik van loodvrije benzine en verbieden het toevoegen van vermogenvermeerderende additives, al mag de samenstelling wel enigszins worden gewijzigd. Binnen dit aangegeven raam worden bij elk team de motoren en de daarvoor bestemde brandstof tegelijk ontwikkeld. Alle oliemaatschappijen dienen vooraf monsters van alle te gebruikenbrandstoftypes bij de FIA in te leveren. Tijdens een race-weekend worden voordurend steekproeven genomen. Overigens zou een Formule 1 motor in principe heel behoorlijk op superbenzine kunnen draaien.


Brandstofverbruik

Het brandstofverbruik van een moderne Formule 1 auto bedraagt ongeveer 1.5 km / liter. Zo'n auto heeft voor het afleggen van een Grand Prix dus ongeveer 180 liter brandstof nodig. Overigens wordt in de Formule 1 het verbruik altijd gemeten in kilogrammen en niet in liters. Hoe nauw een en ander luistert, blijkt wel uit de vuistregel dat iedere kilogram gewicht de rondetijd met 0.03 - 0.04 seconde vertraagt.


Briefing

Op vrijdag om 10.00, één uur voor het begin van de eerste vrije training, houdt de Race Director een briefing. Dit is een bijeenkomst waar instructies worden gegeven aan de rijders en teammanagers. Waarneer daartoe aanleiding is, volgt er nog zo'n briefing op zondag, net voor de race.


Carburateur

De carburateur is een mechanisch werkende inrichting, waarbij (door een brandstofopvoerpomp aangevoerde) brandstof en (door de motor aangezogen) buitenlucht worden vermengd tot een brandstof-luchtmengsel. Dat mengsel wordt vervolgens in de verbrandingsruimte van de motor verbrand.


Centrifugaalkracht

Kracht die het middelpunt ontvlucht, oftewel middelpuntvliegende kracht. Deze kracht wordt veroorzaakt door het massatraagheidsmoment van een lichaam. Dit vertoont namelijk de neiging zicht te verwijderen van het middelpunt van die cirkel. Daardoor wordt bijvoorbeeld een auto nar buiten van een bocht geduwd en wordt de diameter van een band steeds groter naarmate het desbetreffende wiel sneller ronddraait.


Chicane

In de autosport is een chicane een stelsel van meerdere korte bochten, dat wordt aangelegd met het expliciete doel om de ijsnelheid op dat punt van het circuit te verlagen.


Cilinder

Een cilinder van een motor is een buis waarin een zuiger op een ner beweegt. De cilinder maakt, bovenop het krukasgedeelte van de motor gemonteerd, deel uit van het motorblok en is aan de bovenkant afgesloten door de cilinderkop. Reglementair mag in de Formule 1 een motor niet meer dan 12 cilinders en 5 kleppen per cilinder hebben. Na het uitsterven van de V8 en V12 motoren leert de praktijk, dat tegenwoordig alle Formule 1 auto's V-motoren met 10 cilinders en 4 kleppen per cilinder hebben.


Cilinderblok

Een cilinderblok is een motorblok met geintegreerde cilinders. In de Formule 1 zijn alle motoren op die manier uitgevoerd. Clinderblokken mogen niet zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt composietmateriaal.


Cilinderinhoud

De cilinderinhoud oftewel het slagvolume is de inhoud van de ruimte, die door alle zuigers van een motor wordt bestreken wanneer die van het ODP naar het BDP (of terug) bewegen. De eenheid waarmee de cilinderinhoud wordtuitgedrukt is liter, cc, of cm3 (1 liter = 1.000 cc of 1.000 cm3).


Cilinderkop

De cilinderkop sluit het motorblok aan de bovenkant af. Deze kop is vervaardigd van aluminium en bevat de kleppen, de nokkenassen en een deel van de verbrandingsruimtes. Cilinderkoppen mogen niet zijn vervaardigd van met een koolstofvezel versterkt composietmateriaal.


Cockpit

Net als bij een vliegtuig is de cockpit het gedeelte van de auto waarin de 'piloot' zich bevindt. De cockpit maakt deel uit van de survival cell. De maten van het gat en het interieur van de cockpit zijn exact vastgelegd. De rijder moet in staat zijn om zonder hulp van derden binnen vijf seconden het stuurwiel te demonteren en uit de auto te klimmen.